Zakup opon ciężarowych to koszt liczony w tysiącach złotych. Można jednak sprawić aby wydatek ten był bardziej opłacalny poprzez bardziej efektywne użytkowanie opon. Żeby tego dokonać, wystarczy posiadać odpowiednią wiedzę na temat użytkowania oraz konserwacji opon. Opony do samochodów ciężarowych przeznaczone są do ciężkiej pracy. Duże przebiegi i obciążenie są dla ogumienia poważną próbą, w końcu jest to jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią drogi. Dobrej jakości, odpowiednio dobrane i użytkowane opony dla firm transportowych to źródło oszczędności, a dla uczestników ruchu poprawy bezpieczeństwa na drogach. Specjaliści z firmy Auto Vetten Nowy Tuchom doradzą Państwu jak prawidłowo eksploatować opony.
Wybór opon
W pracy każdego zarządcy floty przychodzi moment, w którym staje przed wyborem opon. Należy tutaj zwrócić uwagę na odpowiedni rozmiar opony, jej przeznaczenia na pożądaną oś oraz zastosowanie identycznych opon na jednej osi. Nie zastosowanie powyższych kryteriów wpływa na szybsze zużycie jednej z opon na osi, na wzrost spalania, bądź w najgorszym wypadku na szybszą eksploatację poszczególnych podzespołów pojazdu. Szeroki wachlarz dostępnych na rynku rozwiązań daje wiele możliwości. Poszukiwania dobrze jest zacząć od zastanowienia się, po jakich nawierzchniach i z jakim obciążeniem będzie poruszać się pojazd. W ten sposób uzyskujemy podpowiedź, na jakie właściwości ogumienia powinniśmy zwrócić uwagę. Producenci opon mają w swoim portfolio specjalne linie produktów do przewozu ludzi, transportu towarów oraz dla branży budowlanej. W przypadku opon do transportu dalekobieżnego jednym z ważniejszych kryteriów jest redukcja oporów toczenia, na dalszy plan schodzi kwestia przebiegów. Inaczej jest z ogumieniem do transportu regionalnego, gdzie to przebiegi są najważniejsze, a dopiero później niskie zużycie paliwa. Przy zapotrzebowaniu na opony do zastosowań mieszanych istotne będą wytrzymałość oraz odporność na odpryski, wykruszenia i przecięcia.
Eksploatacja
Podstawą bezpieczeństwa oraz efektywności floty jest prawidłowy stan opon. Kluczową rolę odgrywa tu ciśnienie, które wpływa na właściwości jezdne, ale też zużycie paliwa. Zbyt niskie ciśnienie powoduje zwiększony nacisk na barki opony i szybsze ich zużycie, co może prowadzić do wystrzału opony. W przypadku opon bliźniaczych, przy niższym ciśnieniu następuje ocieranie się ścian bocznych opon. Natomiast przy zbyt wysokim ciśnieniu w oponie może nastąpić zwiększony punktowy nacisk opony, zapadanie się koła na grząskim terenie, pogorszenie trakcji oraz uszkodzenie zawieszenia, a nawet towaru. Kondycja opon zależy także od parametrów technicznych pojazdu. Brak zbieżności opon powoduje wzrost oporu toczenia i większe zużycie paliwa. Stan hamulców i amortyzatorów również wpływają na zużycie opon. Dlatego tak istotna jest systematyczna kontrola stanu ogumienia. Ułatwieniem są cyfrowe systemy, które monitorują na bieżąco ciśnienie i temperaturę opon, a także zbierają i analizują te dane.
Na żywotność opon prowadzących nie pozostaje bez wpływu fakt, że w Polsce mamy ruch prawostronny, dzięki czemu opona po lewej stronie pojazdu zużywa się dużo szybciej od opony po stronie prawej. A pochylenie drogi i liczne ronda wpływają na szybsze zużywanie zewnętrznego barku prawej opony. Pamiętając o tych faktach można im skutecznie przeciwdziałać stosując kilka prostych zasad. Po pierwsze należy zamienić miejscami opony na osi przedniej po zużyciu bieżnika wynoszącym około 50%. Dobrze byłoby też zmienić pozycje opon na osi. Pogłębienie bieżnika należy wykonywać przy około 80% zużycia bieżnika. Pod żadnym pozorem nie wolno montować na przedniej osi opon bieżnikowanych. Jeśli chodzi o oś napędową, to wewnętrzne opony układu bliźniaczego są znacznie bardziej starte od strony podwozia. Dlatego należy obracać je na obręczy. Również i w przypadku tych opon należy pogłębiać bieżnik przy 80% zużycia. Wskazane jest też zamienianie opon wewnętrznych z zewnętrznymi na osi bliźniaczej. Przy trzyosiowych naczepach istnieje ogólna zasada, że najszybciej ścierają się opony na tylnej osi, potem opony z przedniej osi, a najwolniej ścierają się opony na osi środkowej. Dlatego normą jest zamiana opon pomiędzy osiami w miarę wzrostu poziomu starcia bieżnika. Przy osiach wleczonych dopuszczalne jest montowanie opon bieżnikowanych.
Oszczędności
Zakup opon to zaledwie 5% kosztów prowadzenia działalności transportowej. Biorąc pod uwagę to, że ogumienie wpływa także m.in. na koszty paliwa, napraw i utrzymania pojazdów, co stanowi kolejne 35% wydatków, właściwe zarządzanie oponami pozwala zoptymalizować 1/3 kosztów operacyjnych floty. Prewencyjne podejście do zarządzania oponami pozwala wygenerować realne oszczędności – prawidłowe ciśnienie zmniejsza opory toczenia, a tym samym redukuje zużycie paliwa. Dobrej jakości, odpowiednio dobrane i użytkowane opony to także większa żywotność, mniej kosztownych awarii w trasie oraz szansa na to, że karkas będzie można poddać bieżnikowaniu. Ponowne wykorzystanie karkasu oszczędza energię oraz zużycie potrzebnych surowców naturalnych – recyklingowi poddawane jest blisko 75% materiałów.
Bezpieczeństwo na drodze
Opony ze względu na swoją funkcję i umiejscowienie w pojeździe mają duży wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Od ich właściwości zależą m.in. skuteczność hamowania czy sprawność systemów wspomagających kierowcę. Choć coraz większe możliwości w tym zakresie dają nowe technologie, to wciąż podstawą jest wiedza i umiejętności kierowcy.
SPECJALIŚCI SERWISU AUTO VETTEN NOWY TUCHOM POZWOLĄ PAŃSTWU ZOPTYMALIZOWAĆ KOSZTY ZWIĄZANE Z EKSPLOATACJĄ POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH