(Polski)

Czym są opony bieżnikowane?
Bieżnikowanie opony to zabieg pozwalający na odzyskanie pierwotnych własności zużytego modelu poprzez nałożenie nowego bieżnika w miejsce starego lub jego pogłębienie w przypadku mocnego wyeksploatowania.

Opona bieżnikowana – jak ją rozpoznać?
Ogumienie bieżnikowane oznaczane jest symbolem „Regroovable”. Opony zimowe bieżnikowane, opony bieżnikowane letnie oraz opony bieżnikowane całoroczne oznaczane są w jednakowy sposób, różnią się jedynie standardowymi symbolami sezonowymi.

Jakie opony można bieżnikować?

  • bieżnik musi mieć taką samą głębokość co –
  • karkasy stanowiące bazę do bieżnikowania.
  • opony muszą posiadać bieżnik o głębokości co najmniej 2-3 mm.
  • bieżnikować można zarówno opony zimowe, jak i letnie.

Ile opon rocznie jest w Polsce bieżnikowanych?
Około 100 tys. sztuk w przypadku aut ciężarowych, co stanowi 20% liczby sprzedawanych opon. W przypadku opon osobowych udział jest jeszcze mniejszy, nie przekracza nawet 5%.

Jaki procent starej opony jest zastępowany nową masą?
W procesie bieżnikowania tylko 20-30 % masy zużytej do produkcji opony zastępuje się nową. Tanie opony bieżnikowane mogą wymagać większego pokrycia.

  • Jakie są rodzaje bieżnikowania?
  • “na gorąco" – nałożenie na przygotowany karkas surowej mieszanki gumowej i następnie wulkanizacja w prasie pod wysokim ciśnieniem oraz temperaturą.
  • “na zimno" – wstępnie zwulkanizowany bieżnik jest “doklejany" do opony.
    Największe zalety opon bieżnikowanych:
  • Ekonomia – cena opony bieżnikowanej jest niższa o minimum 30% od najtańszych nowych opon do samochodów osobowych.
  • Redukcja zagrożenia aquaplaningiem – wiele opon bieżnikowanych ma głębszy bieżnik niż seryjne.
  • Zmniejszone koszty eksploatacji – optymalnie użytkowane opony ciężarowe można bieżnikować nawet 2-3 razy.
  • Ekologia – proces bieżnikowania obciąża środowisko naturalne mniej, niż produkcja nowych opon.
    Wady bieżnikowanych opon:
  • większe ryzyko usterki w karkasie opony.
  • krótszy przebieg do wymiany niż opony nowe.
  • niektóre właściwości opony (głośność, przyczepność, precyzja kierowania) mogą być gorsze niż w przypadku nowych opon.

Opony bieżnikowane – mity:

  • kół z oponami bieżnikowanymi nie da się wyważyć.
  • jazda na oponach bieżnikowanych grozi “wystrzałem" podczas jazdy.
  • opony bieżnikowane profil muszą mieć dobrany inaczej niż w przypadku modeli standardowych.
  • bieżnikowanie opon rolniczych jest mało efektywne ze względu na wysoką intensywność eksploatacji.
  • zakup używanego kompletu jest tańszy niż bieżnikowanie opon, cena jednak w wielu przypadkach będzie bardzo zbliżona.
    opony bieżnikowane 4×4 słabo przenoszą napęd, ograniczając wydajność silnika.
    Opony bieżnikowane są zdecydowanie częściej montowane w samochodach ciężarowych niż osobowych.
    Przy zakupie bieżnikowanych opon ciężarowych, pamiętaj:
  • Renomowani producenci opon bieżnikowanych nie wstydzą się podawać na nich swojej marki.
  • Dają też roczną gwarancję,
  • Nie kupuj opon bieżnikowanych bez okrągłego znaku homologacji z literą “e",
  • Kupując nowe opony z myślą o ich przyszłym powtórnym użyciu – po zleceniu bieżnikowania – wybierz opony klasy premium, najlepiej któregoś z koncernów oponiarskich prowadzących własne bieżnikownie od kilkudziesięciu lat (Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin),
    Prawdziwy test opon bieżnikowanych przychodzi w sezonie zimowym.
    Czy warto kupić opony bieżnikowane?

Jest to kwestia mocno indywidualna. Większość produktów na rynku tworzona jest z myślą o „jednym życiu” i ich konstrukcja nie sprawdzi się w przypadku ponownego bieżnikowania. Technologie pozwalają za to znacząco wydłużyć okres użytkowania modelu na jednej gumie.
Opony bieżnikowane najlepiej sprawdzą się w przypadku samochodów ciężarowych, gdzie komplet nowego ogumienia sięga kilkunastu tysięcy złotych. Tymczasem podłożenie nowej warstwy, to już zdecydowanie mniejszy wydatek. Warto jednak pamiętać, by bieżnikowanie wykonywać w zaufanych zakładach oraz korzystać z ogumienia od sprawdzonych producentów, niezależnie od rozmiaru czy profilu opony.