O tym jak ogromną rolę pełni akumulator przekonał się każdy, kto w zimowy poranek nie mógł uruchomić silnika z powodu jego złego stanu technicznego. W okresie zimowym akumulatory podlegają poważnemu obciążeniu, pojawiają się też problemy z ich działaniem. Eksperci podkreślają jednak, że wiek i liczba cykli zapłonu to zaledwie 10 proc. obiektywnych przyczyn, które zmuszają nas do zmiany akumulatora. Pozostałe 90 proc. usterek powstaje z winy kierowcy.
W zasadzie akumulatory do samochodów ciężarowych i osobowych różnią się tylko jednym parametrem – wielkością. To logiczne: do odpalenia ciężarówki potrzeba więcej energii, akumulatory do nich przeznaczone są więc kilka razy większe od akumulatorów do aut osobowych. Ponadto pojazdy ciężarowe są poddawane większym wibracjom, dlatego też ich konstrukcja wewnętrzna i obudowa jest zaprojektowana tak, aby opierały się większym obciążeniom.
Akumulator jest źródłem energii elektrycznej prądu stałego, której sam nie wytwarza lecz przechowuje w postaci energii chemicznej. W samochodzie akumulator służy do zasilania urządzeń elektrycznych gdy silnik spalinowy jest wyłączony. Energia elektryczna akumulatora zużyta w czasie postoju pojazdu lub rozruchu silnika jest uzupełniana podczas jazdy przez alternator, procesy zużywania i uzupełniania energii elektrycznej są okresowo powtarzane.
Dwa podstawowe parametry techniczne akumulatora poza napięciem (większość samochodów osobowych posiada 12 voltową instalację, w przypadku samochodów ciężarowych jest to instalacja 24 voltowa i wtedy należy połączyć ze sobą dwa akumulatory 12 voltowe) to:
W zależności od typu pojazdu, stosuje się akumulatory o odpowiednich pojemnościach, i wartościach prądu rozruchowego. Na przykład w samochodach z silnikiem diesla zaleca się montowanie akumulatorów o wyższym prądzie rozruchowym, z powodu wyższego stopnia sprężania.
Jeżeli chodzi o pojemność, to powinna być tym większa, im więcej mamy w samochodzie odbiorników energii elektrycznej. Należy to jednak skonsultować ze specjalistą serwisu Auto Vetten ponieważ jeżeli w naszym samochodzie znajduje się alternator o sprawności niedostosowanej do akumulatora większej pojemności, to grozi nam, iż w trakcie jazdy alternator nie poradzi sobie z doładowaniem akumulatora i w rezultacie będzie on notorycznie niedoładowany.
Niskie temperatury nie sprzyjają parametrom akumulatorów. W pełni sprawny akumulator, który w temperaturze 25 ° C ma 100 % pojemności elektrycznej, w temperaturze 0 ° C będzie miał 80 % pojemności, a przy dużym mrozie – 25 ° C już tylko 60 %. Jeżeli akumulator jest już częściowo rozładowany, to przy niskich temperaturach jego pojemność elektryczna będzie jeszcze mniejsza.
Podobnie jest z prądem rozruchu, którego wartość obniża się również wraz ze spadkiem temperatury. Podaje się, że przy -18° C zdolność rozruchowa akumulatora wynosi 50% wartości, jaka występuje przy 20 ° C . Jednocześnie zapotrzebowanie silnika na tą moc rośnie właśnie podczas niskich temperatur
Kilka rad specjalistów z Auto Vetten, które pozwolą utrzymać akumulator „na chodzie“ przez długi czas:
Utrzymuj akumulator w czystości. W czasie mycia lub czyszczenia akumulatora nie wolno dopuścić aby jakiekolwiek środki i płyny używane do mycia dostały się wewnątrz akumulatora. Upewnij się że do akumulatora dostarczane jest odpowiednie napięcie ładowania (13,9 – 14,8V dla akumulatorów 12V. Klemy akumulatora zabezpiecz wazeliną techniczną. Kontroluj poziom elektrolitu i ewentualne niedobory uzupełniaj wodą destylowaną ( w przypadku akumulatorów standardowych). W razie potrzeby doładuj akumulator „małym prądem” przy pomocy odpowiedniego urządzenia.
Coraz bardziej zaawansowane technologicznie samochody z coraz większą ilością nowoczesnych odbiorników energii elektrycznej, wymuszają na producentach akumulatorów wytwarzanie coraz bardziej niezawodnych źródeł energii. Nowoczesne akumulatory powinny charakteryzować się wydłużonym okresem eksploatacji i całkowitą bezobsługowością, ale również wysokim prądem rozruchowym i odpornością na wpływ wysokiej temperatury panującej w komorze silnika, jak również na niską temperaturę panująca w zimie.