Dziś kierowcę wspiera mnóstwo elektronicznych systemów, a biegi zmienia za niego automatyczna skrzynia. Im bardziej zaawansowane są ciężarówki, tym bardziej skomplikowana jest ich obsługa, ale to nie oznacza, że kierowca ma tylko wsiąść i jechać. Wręcz przeciwnie. Specjaliści z Auto Vetten udzielą kilku praktycznych porad.
Kierowca pierwszym diagnostą
Pomimo faktu, że nowoczesna ciężarówka wymaga specjalistycznych narzędzi, komputera diagnostycznego i kwalifikacji, to wiele mechanizmów działa w niej na tych samych zasadach co w poprzednich modelach. Silnik smarowany jest olejem, a chłodzony płynem, a te i inne układy nie są wolne od usterek. Dlatego to kierowca jest pierwszym i najważniejszym diagnostą, który może zapobiec
wielu poważnym awariom. O tym, że ignorowanie niedoborów płynu chłodzącego czy oleju może spowodować przegrzanie i zatarcie silnika, zapewne wie każdy kierowca. Przyczyn wycieków oleju raczej nie da się usunąć w trasie, ale ubytki płynu chłodzącego – np. uszkodzony wąż – można wymienić samodzielnie, nie wzywając pomocy drogowej. W ciągniku siodłowym jest wiele punktów smarowania, a tym, do którego powinien regularnie zaglądać kierowca, jest siodło. W zależności od częstotliwości wpinania i wypinania naczepy warto sprawdzać, czy cała powierzchnia siodła jest prawidłowo pokryta smarem. Jednym z najważniejszych „narzędzi” kierowcy są wprawne oczy i wyczucie. Pierwsze pomogą wyłapać niebezpieczne wycieki z różnych układów pojazdu. Przykładem takiej wzrokowej profilaktyki są łożyska w osiach naczepy. Jeżeli widzimy, że ciekną, to sygnał, by jak najszybciej udać się do serwisu. Długotrwała jazda z uszkodzonymi łożyskami skończy się wymianą całej osi naczepy zamiast wymiany samego łożyska. Z kolei wyczucie i znajomość swojego samochodu pomaga w obserwowaniu wszystkich nowych i niepokojących objawów, takich jak np. nadmierne kopcenie czy biały dym wydobywający się z rury wydechowej.
Zaawansowane naprawy powierz specjalistom
W dzisiejszych pojazdach ciężarowych większość układów wymaga doświadczenia i wiedzy niezbędnej do ich prawidłowej obsługi. Przykładem jest instalacja elektryczna pojazdu, przy której kierowca może wykonać podstawowe naprawy, takie jak wymiana bezpiecznika (na taki o identycznym natężeniu), żarówki czy doraźne zaizolowanie uszkodzonego przewodu. W przypadku nowoczesnej, skomplikowanej ciężarówki nieumiejętna ingerencja w układ elektryczny może być przyczyną poważnej i kosztownej awarii, dlatego tu polecamy wizytę w serwisie. Naprawę nowoczesnego oświetlenia LED-owego czy wymianę żarnika w lampie ksenonowej też lepiej zostawić mechanikowi. Diodowe światła często są zintegrowane ze scalonymi układami sterującymi, a żarniki ksenonów pracują pod bardzo wysokim napięciem. Wizyta w serwisie to jednak przede wszystkim okazja do rozmowy z serwisantami i zwrócenia im uwagi na wszelkie wątpliwości związane z pracą samochodu. Nawet najlepszy mechanik wykona swoją pracę szybciej i łatwiej, jeśli kierowca podzieli się z nim swoimi wskazówkami.
Serwis Auto Vetten Nowy Tuchom to alternatywa dla posiadaczy aut, których ciężarówki po zakończeniu okresu gwarancji mogą być serwisowane w atrakcyjnych cenach. Obsługujemy zarówno klientów indywidualnych jak i flotowych.