Choć zima rozpocznie się dopiero za minimum 2 miesiące, warto już teraz pomyśleć o przygotowaniu swojego pojazdu na pogarszające się warunki drogowe. Stopniowo obniżająca się temperatura, przymrozki i pierwsze opady śniegu mogą skutecznie utrudniać bezpieczne pokonanie nawet krótkiej trasy. O czym należy pamiętać, chcąc dobrze przygotować ciężarówkę do zimy? Podpowiadają pracownicy serwisu pojazdów ciężarowych Auto Vetten.
Sprawdzenie układu pneumatycznego
Układ pneumatyczny ciągników jest często bagatelizowany, dlatego bywa zawodny – zwłaszcza zimą. Auto Vetten podpowiada co zrobić aby nie martwić się o jego działanie także w czasie niskich temperatur. Często możemy spotkać się ze stwierdzeniem, iż układ pneumatyczny lub jego główne komponenty są bezobsługowe. W praktyce, tak jak każdy inny układ znajdujący się w maszynie, także pneumatyka wymaga kilku prostych czynności i zabiegów do poprawnego i bezawaryjnego działania.
Jeśli pojazd jest wyposażony w manometr, warto zainteresować się jego wskazaniami. W sytuacji kiedy ciśnienie w układzie zaczyna spadać, pomimo iż z niego nie korzystamy (np. podczas postoju) może to świadczyć o nieszczelności: przewodu, zaworów lub uszczelnień. Taka nieszczelność, nie tylko wymusza ciągłą pracę sprężarki (zwiększony pobór mocy z silnika), ale może przyczynić się do przedostawania się wilgoci do wnętrza układu. A woda, to największy wróg układu pneumatycznego, zwłaszcza zimą.
Należy pamiętać, że wilgoć przedostaje się do układu tak czy inaczej i wcale nie potrzeba do tego nieszczelności. Dlatego od czasu do czasu powinno się opróżnić układ za pomocą zaworu spustowego i pozbyć się zalegającej w nim wody. Lodu możemy pozbyć się kilkukrotnie opróżniając i napełniając układ powietrzem. Powietrze zasysane przez sprężarkę będzie się nagrzewało i w końcu spowoduje odtajanie zamarzniętych zaworów.
Od mozolnego rozmrażania układu zacznie lepsze będzie zapobieżenie takiemu stanowi rzeczy. Najtańszym sposobem jest zastosowanie specjalnego płynu do układów pneumatycznych, który zapobiega zamarzaniu elementów układu, przy okazji konserwując elementy gumowe i metalowe zapobiegając ich zużywaniu. Tego typu specyfiki stosuje się powszechnie w transporcie np. układach naczep do ciągników siodłowych, autobusów czy maszyn budowlanych. Litrowa butelka, kosztującą kilkadziesiąt złotych wystarczy na kilka aplikacji np. przyczep i ciągnika. Droższym rozwiązaniem jest dodanie dodatkowych komponentów w postaci osuszacza powietrza lub dozownika alkoholu.
Jeżeli układ naszej maszyny jest fabrycznie wyposażony w osuszacz, warto sprawdzić w jakim jest on stanie i w razie potrzeby dokonać wymiany. Przyjmuje się, że gdy bardzo intensywnie wykorzystujemy pneumatykę, osuszacz powinno się wymienić przynajmniej raz na rok, gdy z układu korzystamy rzadko interwał wymiany to między 2-3 lata. Sprawny osuszacz zapobiega formowaniu się kryształków lodu wewnątrz układu a co za tym idzie zabezpiecza go przed blokowaniem zaworów. Pamiętajmy jednak, że naszym obowiązkiem jest regularne spuszczanie zgromadzonej wewnątrz osuszacza wody, najlepiej jest to zrobić z rana, po nocnym postoju.
Sprawdzenie akumulatora
Nawet sprawnie działający akumulator powinien zostać dokładnie przetestowany przez mechanika. To szczególnie ważne w przypadku samochodów, które w mroźne noce zostają pozostawione pod „chmurką”. Wówczas może się zdarzyć, że akumulator zawiedzie pomimo samodzielnego sprawdzenia jego bieżącego stanu.
Pojemność akumulatora zależy od temperatury. Przy temperaturze 0⁰C moc rozruchowa zmniejsza się o 20%. Przy – 20⁰C spada aż o 50%. Wato więc sprawdzić kondycję akumulatora u autoryzowanych fachowców, którzy dysponują odpowiednimi narzędziami pomiarowymi.
Sprawdzenie temperatury zamarzania płynu chłodzącego
Zima ma duże wymagania dla naszego układu chłodniczego, dlatego potrzebna jest także wysoka odporność płynu na zamarzanie. Gdy nadejdzie mróz i płyn zamarznie, nie ominie nas wizyta w serwisie. Efektem niedbałości o układ chłodniczy jest uszkodzenie korków bezpieczeństwa w silniku (tzw. broki). W skrajnych przypadkach może również dojść do rozsadzenia całej chłodnicy.
Jeśli temperatura zamarzania jest zbyt wysoka, to należy dolać koncentrat lub wymienić płyn na nowy. Powinniśmy wymienić go także wtedy, gdy jest już stary.
Sprawdzenie stanu wycieraczek
Niekorzystne warunki pogodowe to główny, ale nie jedyny powód pogarszającej się widoczności na drodze. Równie istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy – zarówno w zimie, jak i o każdej innej porze roku – ma dbałość o kondycję samochodu. Pióra wycieraczek należy wymieniać regularnie, tj. w momencie, gdy szyba po ich przejściu wydaje się niezupełnie sucha. Trwałość piór można zwiększyć poprzez stosowanie nieco większej ilości płynu do szyb. Dzięki temu zminimalizowane zostanie również ryzyko porysowania przedniej szyby.
Dbałość o reflektory
Warto również zadbać o reflektory. Częstym błędem jest przecieranie ich na sucho. W większości nowych samochodów reflektory wykonywane są z tworzywa sztucznego, które pokrywane jest warstwą lakieru ochronnego. W miarę eksploatacji ulega on wytarciu, a sam plastik, z którego wyprodukowano reflektory utlenia się. Przecieranie ich przy pomocy np. ręcznika papierowego czy suchej szmatki dodatkowo uszkadza powierzchnię lakieru, jednocześnie pozbawiając go przejrzystości. Dobrze jest więc wyrobić nawyk mycia świateł po dłuższym postoju.